Missie geslaagd !!! - Reisverslag uit Marsa Alam, Egypte van Eugenie - WaarBenJij.nu Missie geslaagd !!! - Reisverslag uit Marsa Alam, Egypte van Eugenie - WaarBenJij.nu

Missie geslaagd !!!

Blijf op de hoogte en volg Eugenie

03 December 2015 | Egypte, Marsa Alam

28 november

21.02
De eerste dag zit erop. Meer een formaliteiten dag. Checken of de duikuitrusting helemaal in orde is. Mijn buddy voor deze trip is Rolf, de éénbenige Duitser.
De checkdives waren op Ras Torombi. Gewoon relaxte duiken om weer even te wennen en te ervaren dat het water best koud is. Gelukkig had ik mijn Sharkskin shirt meegenomen, die ging me warm houden. Na 67 minuten zat de eerste duik erop.
De tweede duik was niet veel anders. 1 minuutje langer.
Om 1730 was het al tijd voor de nachtduik. Ik haakte bij Sergio aan, de duikgids. Rolf's lamp begaf het al na een paar minuten. Mijn minilampje doet het altijd goed en ondanks de kleine lichtbundel was het prima.
Sergio wees me van alles aan. Always follow the guide, was een goed plan. We zagen hele lieve kleine sepia's, te schattig! Een spinnekrabje in het koraal, een devil scorpionfish, vele jagende lionfish en slapende parrotfish. Sergio ging uit zijn dak toen hij een kleine frogfish zag. Zo leuk om te zien hoe iemand zo enthousiast kan zijn. Dan geniet ik dubbel.
Mijn plan was om een korte nachtduik te maken. Uiteindelijk bleef ik 56 minuten onderwater. Een fantastisch begin van de trip!

Na de nachtduik werd alles in gereedheid gebracht voor de overtocht naar Brothers. 8 uur schommelen in bed met ronkende motors op de achtergrond.
Voor de zekerheid 2 tabletten in genomen tegen zeeziekte en vroeg het bed in gegaan.
Morgen begint het echte werk.

29 november

09.23 uur
Om 6 uur ging de wekker. Ik had het gevoel dat ik de hele nacht wakker was geweest, aan de andere kant was ik niet echt moe. De adrenaline begon al op te starten.
Na een mooie zonsopgang en 2 plakjes cake was het tijd om alles weer gereed te maken. Ik had een hoog percentage nitrox in mij fles, dat moest ff anders. Anders zou ik niet dieper dan 30 meter kunnen. Met een wrakduik op de planning wat op een diepte van 28m tot 60m lag niet echt handig.

Om 7 uur daalde ik af naar 35 meter naar de Aida. Er stond nauwelijks stroming dus dat werd relaxt wakker worden. Rolf zag ik in de diepte verdwijnen, dus ik bleef in de buurt van Sergio. Later bleek dat hij tot 51 meter te zijn gegaan. Fijn zo'n buddy.
Na 10 minuten zagen we een whitetip reefshark voorbij cruisen.
En zo dreven we langzaam langs de steile wand richting boot. Ik zat op een gegeven moment op 50 bar en baalde want dat zou ik met de zodiac terug moeten. Ik liet het Sergio zien, die zie gewoon door duiken maar dan op 5 meter.
De beste beslissing ooit, bleek later!
We zagen de eerste boten verschijnen, onze lag als laatste.
En ineens begon Sergio als een bezetene op zijn tank te slaan en wees into the blue en maakt het signaal voor haai.
Ik tuurde en tuurde maar kon nog geen schim ontdekken. Mijn lucht zat inmiddels op 40 bar, officieel tijd om naar boven te gaan. Maar ja vrouw met een missie wil wel eens wat grenzen overschrijden. En dus bleef ik nog even hangen.
En weer ging Sergio tekeer met geluid maken. Heel in de verte zag ik het, de schim van een Oceanic whitetip shark!!
Yessss!
De schim kwam steeds dichterbij... Wow! Het aantal bar daalde naar 30. Gvdmm ik zou mijn missie toch niet niet kunnen volbrengen vanwege te weinig lucht. Gelukkig waren er genoeg duikers in de buurt en zag ik de reservetank onder de boot hangen. Prima plek om aan te hangen. Dus zwom ik er naar toe, terwijl ik Sergio weer flink hoorde tikken op zijn tank. Ik pakte het touw vast, wilde naar mijn camera grijpen, draaide om... Op nog
geen 2 meter keek ik recht in de ogen van de Oceanic Whitetip. Hij kwam recht op me af....waaaahaaa
Bubbels maken, herinnerde ik me nog uit de briefing. Niet met je handen zwaaien of druk gaan vinnen, nee gewoon hangen en bubbels maken. En zo schoot de longimanus vlak voor me langs. Zoooo gaat. Nog amper bekomen van deze ontmoeting, kwam zijn grote broer ook nog ff langs. 2 stuks! Echt kicken!
Ze bleven om ons heen cirkelen. Ik wilde
blijven! Maar het aantal bar zat inmiddels op 20. Door dat ik zo onder de indruk was had ik ook nog geen foto's gemaakt. Was
ook niet nodig, de aanblik van de recht op mij afkomende haai staat op mijn netvlies gegrift!
Tijd om ze te verlaten! Met pijn in mijn hart ging ik de trap op. I was impressed!

13.47 uur
De tweede duik was op het zuidplateau van big brother. Een sprong vanaf platform en vervolgens 35 meter afzakken bracht ons bij het cleaning station voor haaien. Helaas geen haai te zien en ook mijn buddy Rolf was weer in het niets verdwenen. Best fijn zo'n buddy. Ik hing dus maar weer in de buurt van Sergio. Na 10 minuten dook Rolf weer op.
We doken weer langs de steile wand waar heel veel nieuwsgierige trompetvissen hingen. Soms komen ze heel dichtbij en kijken ze je met een groot oog aan terwijl ze bijna stil in het water hooveren.
Op het einde zagen we nog een grey reef shark die vergezeld werd door een grote tonijn. Helaas dit keer geen longimanus.

17.00 uur
Duikdag 2 zit erop. De 3e duik bracht ons naar het wrak van de Numidia. Vantevoren Rolf aan een andere daredevil gekoppeld, zodat ik relaxt kon duiken.
Het wrak ligt een beetje gekanteld in het water, het geeft me altijd een vreemd gevoel. Ik heb er een beetje boven gehangen. Ik zag Rolf weer de diepte ingaan en bleef dus maar bij Gary hangen.
De vissen waren vandaag behoorlijk nieuwsgierig. Een vis kwam me van heel dichtbij bekijken. Bijzondere ontmoetingen onderwater.
We zagen ook nog een grote grey reef shark voorbij zwemmen. Rolf die zich weer bij mij had gevoegd wilde graag naar de boot toe duiken, geen zodiac ritje. Dat zou een uitdaging worden. Ik dacht eerlijk gezegd niet dat ik het zou redden dus had mijn boei al gereed gemaakt. Toen zag ik echter de jetty, met nog 50 bar zou het krap worden maar haalbaar. En dus ging de vaart er een beetje in. Met groot gemak werden we gepasseerd door tonijnen en een grote barracuda. Bij de boot aangekomen had ik nog 25 bar, en kreeg ook nog een extra stop van 4 minuten aangeboden. Uiteindelijk werd het een duik van 65 minuten.
Inmiddels zijn we van rotsblok verhuisd en liggen we bij Little Brother.

20.26 uur
En dan gaan de lichten uit en zijn er alleen nog sterren, heel veel sterren!
Out of reach, maar schitterend en ik mag ervan genieten, helemaal alleen op het bovendek.
Een moment om te koesteren....
Morgen om 5.30 uur opstaan, op naar nog meer haaien.
Nu nog even stil genieten.

30 november

17.14 uur
Het ritme zit er al goed in. Dive, eat, sleep, dive, eat, sleep, dive, eat en sleep. Heel vervelend allemaal.
Wakker worden op 40 meter diepte is best een fijne ervaring. Alleen de rit er naar toe met redelijke golven sla ik het liefst over.
We waren niet de enige die al wakker waren, een grey reef shark van redelijk formaat kwam voorbij cruisen.
We bleven nog even hangen boven het plateau en vervolgden onze duik langs de steile wand.
En proberen nog wat lucht over te houden zodat ik op het einde nog op zoek kon naar de longimanus. Helaas na 10 minuten onder de boot hangen nog geen Oceanic te zien.
De andere groep had meer geluk, zij hadden een vossehaai gezien. Die blijft dus nog ff op mijn wishlist staan.
De 2e duik bracht een eenzame hamerhaai, grote barracuda's en tonijn.
De laatste duik van vandaag deden we vanaf het platform. We werden gelijk weer begroet door een grey reef shark. Iets verderop een hele school bannerfish. Super fotogeniek! Ik dook met Gary, want Rolf hing weer de daredevil uit.
Er was geen stroming en het onderwaterlandschap was mysterieus, met grote gorgonia's, zachte koralen en heel veel trumpetfish.
De Oceanics schitterden weer in hun afwezigheid. Hopelijk gaan we ze nog bij Elphinstone zien. Des te meer boten des te groter de kans dat ze er zijn. Normaal gesproken is fijn als het niet zo druk is, maar voor deze trip wens ik ons veel boten toe!

Nu weer 10 uur varen naar Daedelus, op naar de hamerhaaien! En wilde zodiac ritjes, want de wind is flink komen opzetten!

1 december

9.25 uur
Gelukkige verjaardag waren de eerste woorden die ik vanochtend hoorde toen ik om 5.45 uur wakker werd.
En tijdens de briefing werd ik toegezongen door de hele groep. Da's nog eens een goed begin van mijn verjaardag.
Tijd om te gaan duiken. Op zoek naar de hamerhaaien.
Na een wilde zodiac rit werden op de uiterste punt van Daedelus gedropt. Met een negatieve entry dook ik af naar de diepte. Mijn automaat vond het nodig om ook onderwater een feestje te vieren en begin met tussenpozen te blazen. Fck, da's geen fijn gevoel! Ik wilde niet naar boven want de golven waren gruwelijk. Hij bleef maar door gaan wat ik ook deed. Rolf, mijn buddy was uiteraard nergens te vinden. Gelukkig was Gerhard in de buurt. Dat gaf me rust en ik wisselde naar mijn reserveautomaat. Nu maar hopen die mijn automaat snel ophield anders zou het een hele korte duik worden. Op 30 meter was party time gelukkig over en kon ik weer terug wisselen.
Ik was in ieder geval klaar wakker!
En toen Sergio ook nog het teken van hamerhaai gaf, stonden mijn ogen wijd open. Het was een eenzame hamerhaai, maar niet minder indrukwekkend!
Mooie start van de dag.

Bij terugkomst had Mustafa voor een verrassing in mijn cabin gezorgd, een pop gemaakt van mijn kleding, happy birthday gespoten op de spiegel en een klein kado'tje. Zo lief!

13.43 uur
Vandaag zijn wij de gelukkige groep. Ook tijdens de 2e duik zagen we een hamerhaai. De andere groep heeft niets gezien.
Een napoleonvis kwam ook nog even van dichtbij poolshoogte nemen naar alle die rare wezens onderwater.
Toen ik richting einde van de duik langs de steile wand zwom voelde ik een paar keer iets bijten in mijn oor en later ook in mijn lip. Een ieniemini visje was heldhaftig bezig, door mij aan te vallen en zijn gezin te beschermen. Een visje met pit!
Vanmiddag hebben we met zijn allen achter op het dek geluncht. Calamaris, biefstuk, salades en weer heel veel zoets. Aan eten komen we niets tekort en met de tomaat en komkommer valt het mee. Vandaag hadden we een heerlijke bietjes salade.

17.04 uur
En alweer de laatste duik van de dag zit erop. Een mooie duik langs een weelderig landschap van zachte koralen.
Helaas zat ik dit keer in de verkeerde groep, want de anderen zagen een treasure shark.
We zijn nog ins blaue hinein gezwommen maar helaas vandaag geen Silky of Oceanic.
En vandaag goede vriendjes gemaakt met Sergio. Zijn duikpak was overboord gewaaid, gelukkig had ik nog een reserve bij en die paste hij. Weliswaar wat aan de korte kant, maar goed beter dan niets.

18.56 uur
Hoe jarig kan je je voelen met bijna allemaal vreemden om je heen. Na vanavond kan ik uit eigen ervaring vertellen, dat vandaag toch wel een bijzondere verjaardag was.
Na het duiken hebben we met een deel van de groep mijn verjaardag gevierd op het tussendek met cuba libre's en colaatjes. Robert, de Zweed was ook jarig vandaag. Samen met de Spanjaarden, Amerikanen en Belgen hebben we enorm gelachen. Weer een mooi stel bij elkaar!
En alsof dat nog niet genoeg was kregen Robert en ik na het diner een taart van 5 verdiepingen hoog met onze namen erop. Het was net een huwelijkstaart. En dus sneden we hem samen aan en gaven we elkaar een hap. Geweldig! De crew heeft vandaag echt zijn best gedaan om mijn verjaardag memorabel te maken. En dat is ze dubbel en dwars gelukt.

2 december

7.57 uur
Om 4.34 werd ik wakker, een beetje brak. Pffff eigenlijk wilde ik in bed blijven liggen. Maar ja het idee dat ik een haai zou missen, zorgde ervoor dat ik om 5.15 op het achterdek mijn tanden stond te poetsen met de opkomende zon.
De wind was al weer flink aangewakkerd. Dat zou weer een leuk zodiac ritje worden. Half slapend probeerde ik het ritme van de golven te pakken. Altijd een uitdaging om in de zodiac te stappen.
De golven waren best aardig, dus ik was
blij toen ik me weer achterover het water in kon laten vallen.
Samen met Anna speurden we de blauwe diepte af. Geen hamerhaai te zien.
Van 38 meter klommen we langzaam omhoog. Ik was druk met in de diepte turen, toen Anna flink lawaai maakte en het signaal haai maakte. Ik keek de diepte in maar zag niets. Ja, Eusie haaien kunnen ook boven je langs zwemmen. Een Silky van leuk formaat zwom vlak boven mij langs.
Hij gedroeg zich een beetje nerveus en bleef rondjes zwemmen. Een paar keer leek hij recht op me af te komen. Een imposante haai!
Na een paar minuten was ie weer vertrokken en vervolgden wij onze duik langs de steile wand.
Onderweg zagen we nog een grey reef shark onder ons langs passeren.
Mijn lucht was weer snel gegaan, dus ik zwom weg van het rif, liet mijn boei omhoog en moest 4 minuten hangen. Toen zag ik de schaduw van de Silky weer. Niet zo'n fijn moment om hem nu tegen te komen. Naar boven moeten wetend dat er een nerveuze haai onder je zwemt.
Anna was dan ook heel rap het water uit. Ik besloot ook maar snel eruit te gaan.

De andere groep had meer geluk met de hamerhaaien. Zij zagen een enorme groep van 20 stuks.
Het moment met de Silky had ik echter niet willen missen.

17.58 uur
En ook bij de 2e duik was het feest met mijn ademautomaat. Gelukkig was ik er nu op voorbereid.
Ook dit keer hadden we als groep geen geluk met de hamerhaaien. De andere wederom wel.
Ik zag nog wel een grey reef shark, maar goed die heb ik nu wel genoeg zien.
Aan het einde van de duik kwamen nog een 2-tal schildpadden mij vergezellen terwijl ik mijn tijd uithing.
De laatste duik van de dag had ik met Anna afgesproken dat we als eerste in het water zouden liggen. Een uitdaging om zo snel mijn wetsuits aan te trekken, maar het was met gelukt. En de moeite waard want onder de boot wachtte de Silky shark ons al op. Hij was er alleen voor ons. Gaaf gezicht! Hij kwam even langs zwemmen om te kijken of we interessant genoeg waren en verdween toen into the blue. Iets later maakte Anna weer enorm veel lawaai. Zoveel dat ik me even afvroeg of er een enorme haai vlak achter me zwom. Toen ik omdraaide zag ik Gary in een wolk van bubbels wanhopig proberen naar beneden te zwemmen. Zijn o-ring was geknapt en dus spoot de lucht zijn fles uit. Niet echt relaxt op 15 meter diepte. Gelukkig zag zijn buddy het ook en hielp hem naar boven.
De rest van de duik was superrelaxt. Een gigantische napoleonvis kwam even polshoogte nemen, nemo was druk bezig om zijn anemoon te verdedigen en een schorpioenvis had zich verdekt opgesteld tegen de steile wand. Het was tijd om weer op te stijgen.

Tijd voor weer een nachtelijke vaart van zo'n 9 uur richting Elphinstone. Hopelijk zet mijn verkoudheid niet te hard door, anders wordt het nog lastig duiken morgen. Op tijd naar bed dus en hopen dat het niet te choppy wordt en me niet hoeft vast te houden in bed.

19.21 uur
Ha, choppy my ass, zegt maar gerust een rollercoasterride van nog zeker 8 uur. En om mij heen zijn alle prullenbakken in gebruik, zie ik veel bleke gezichten en vliegen de sea sickness tabletten als warme broodjes eruit.
Ik heb mijn hoofdtelefoon maar opgezet, sluit me even af van de wereld om me heen.

3 december

6.40 uur
The day after...sporen van de wilde rit vannacht zijn er overal. Naast prullenbakken moest de jacuzzi er ook aan geloven. En ik kan je vertellen op een nuchtere maag is dat niet echt fijn! Stoere mannen waren er gisteren niet echt veel. Mijn zeebenen waren gelukkig goed, alleen echt slapen is er niet van gekomen. Je moeten vasthouden in bed om er niet uit te vallen is best vermoeiend .
Mijn verkoudheid heeft helaas ook doorgezet. En dus zit ik deze duik uit, hoe jammer ik dat ook vind. Ff goed voor mezelf zorgen en hopen dat ik de duik na het ontbijt wel kan maken.
Inmiddels hebben we ook weer land in zicht en dus kwamen vanochtend heel vroeg alle felicitaties via whatsapp en Facebook binnen. Weer een beetje jarig!

  • 03 December 2015 - 06:13

    Mam:

    Drukke week met zoveel duiken,fijn met je verjaardag, zo n leuke verassing! Ik ga nu slapen. Tot straks

  • 03 December 2015 - 06:53

    Suzanne :

    Goedemorgen Euske,

    Geen leestijd nog , moet nu aan t werk maar hier ga ik rustig voor zitten ! XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Marsa Alam

Eugenie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 253787

Voorgaande reizen:

01 Juni 2022 - 12 Juni 2022

Camper trip op Ijsland

24 Maart 2022 - 11 April 2022

Hawaii, voor de 2e keer

30 November 2021 - 10 December 2021

Sportief Egypte

28 September 2021 - 02 Oktober 2021

Even er tussenuit naar Cyprus

10 Augustus 2021 - 17 Augustus 2021

Normandie

09 September 2020 - 23 September 2020

Tuscany: race for food and culture

06 Maart 2020 - 09 Maart 2020

Lisboa

31 Januari 2020 - 02 Februari 2020

Rome, volg de blauwe puntjes

15 November 2019 - 08 December 2019

Op zoek naar sprookjesachtige wezens

07 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Business India

18 September 2019 - 24 September 2019

Ijsbergen en watervallen: IJsland

22 November 2018 - 30 November 2018

Bali tripje

05 April 2018 - 27 Juni 2018

Lang gekoesterde droom

06 Oktober 2017 - 27 Oktober 2017

Borneo, into the wild...

08 Maart 2017 - 13 Maart 2017

Pizza, Pasta, Mafia, Bella Napoli

26 November 2016 - 18 December 2016

Eat, celebrate, love

10 Juni 2016 - 13 Juni 2016

Dansen op de vulkaan

12 Mei 2016 - 22 Mei 2016

Roadtrip for the girls..

27 April 2016 - 01 Mei 2016

Berlin, een beetje oranje

17 Februari 2016 - 22 Februari 2016

When in Rome

26 November 2015 - 05 December 2015

Birthday shark!

23 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Rooooooodelen

18 September 2015 - 20 September 2015

Paris on a budget

03 September 2015 - 06 September 2015

Gadgets en meer in Berlijn

07 Augustus 2015 - 09 Augustus 2015

Groene soep in het Grevelingen

05 Juni 2015 - 08 Juni 2015

Lissabon for the girls

14 Mei 2015 - 23 Mei 2015

Sardegna, bella Italia

24 Januari 2015 - 31 Januari 2015

De kou ontvluchten...

07 November 2014 - 24 November 2014

Aloha, mantas en vulkanen

10 Oktober 2014 - 12 Oktober 2014

Bologna met de dames

05 September 2014 - 07 September 2014

IFA 2014

28 Augustus 2014 - 01 September 2014

In de ban van de fado

15 Augustus 2014 - 17 Augustus 2014

Grevelingenweekend

29 Mei 2014 - 14 Juni 2014

Longimanus quest

20 Maart 2014 - 24 Maart 2014

Burenuitje

16 Januari 2014 - 26 Januari 2014

Dive and relax

07 November 2013 - 24 November 2013

399 redenen

12 September 2013 - 22 September 2013

Hammerheads (the seguel)

06 September 2013 - 08 September 2013

Gadgetheaven in Berlin

04 Juli 2013 - 09 Juli 2013

Het ultieme Italie: opera, pasta en een Fiat 500

16 Mei 2013 - 26 Mei 2013

Hammerheads

25 April 2013 - 30 April 2013

Oranje boven op zijn Spaans!

05 April 2013 - 07 April 2013

Gig (Girls in Gent)

22 Maart 2013 - 23 Maart 2013

27 hours in Paris

18 Januari 2013 - 02 Februari 2013

One of the bucketlist (the sequel)

02 November 2012 - 05 November 2012

Flitstrip

05 Oktober 2012 - 13 Oktober 2012

Stoeien met zeekoeien

06 September 2012 - 09 September 2012

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

10 Augustus 2012 - 12 Augustus 2012

Zeer korte fietsvakantie

03 Augustus 2012 - 05 Augustus 2012

In een groen, groen, groen knollenland

07 Juni 2012 - 11 Juni 2012

Glaciers, puffins en waterfalls

11 Mei 2012 - 21 Mei 2012

One of the bucket list

13 April 2012 - 16 April 2012

Terug naar paradijs op 4 uur vliegen

03 Maart 2012 - 07 Maart 2012

Barcelona

10 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Ff soepstengels halen....

12 Januari 2012 - 22 Januari 2012

Back to the (Caribbean) 90's

27 September 2011 - 26 Oktober 2011

Op zoek naar de kiwi

19 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Veel plezier in Scheveningen.... nee Grevelingen!

28 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Ciao Italia

26 Mei 2011 - 05 Juni 2011

You want massage, m'am?

17 Maart 2011 - 27 Maart 2011

De Rode Zee (na de revolutie)

31 December 2010 - 12 Januari 2011

NYE in NYC

26 November 2010 - 01 December 2010

In hogere sferen met Kane

29 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Pasta met di mama in Bologna

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Dobberen op de Rode Zee

30 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Grevelingen weekend

02 Juli 2010 - 04 Juli 2010

Cultuur in Bilbao

03 Juni 2010 - 13 Juni 2010

Mazzeldive(s)

21 Mei 2010 - 24 Mei 2010

Op zoek naar gyros met friet

05 Mei 2010 - 07 Mei 2010

Paris

02 April 2010 - 05 April 2010

Eieren zoeken in Kroatie

11 Maart 2010 - 15 Maart 2010

De rode zee

19 Februari 2010 - 21 Februari 2010

Barca

31 December 2009 - 08 Januari 2010

California

23 Oktober 2009 - 20 November 2009

Chasing my dreams

08 Augustus 2009 - 10 Augustus 2009

Aan de kust, de zeeuwse kust

10 Juli 2009 - 12 Juli 2009

Shoppen in Bologna

22 Mei 2009 - 29 Mei 2009

Thais eten en duiken

08 Mei 2009 - 10 Mei 2009

Opnieuw zaken in Mallorca

19 Maart 2009 - 25 Maart 2009

1001 en 1 nacht...

13 Februari 2009 - 16 Februari 2009

Winterwonderland

22 Januari 2009 - 29 Januari 2009

Liveaboard op de Rode Zee

13 November 2008 - 26 November 2008

Mexico....veel rijden, luxe en duiken

06 Oktober 2008 - 13 Oktober 2008

Weekje Rode Zee

29 Augustus 2008 - 31 Augustus 2008

Kreeft, oesters en nog veel meer

09 Juni 2008 - 10 Juni 2008

Nederland - Italie

10 Mei 2008 - 12 Mei 2008

Zaken in Mallorca

25 April 2008 - 04 Mei 2008

Eindelijk... piramides

11 Januari 2008 - 25 Januari 2008

Viva Las Vegas

13 December 2007 - 18 December 2007

Korte duiktrip

19 Oktober 2007 - 24 Oktober 2007

Het blijft er mooi...om te duiken

09 September 2007 - 13 September 2007

Egypte, van duiken krijg je nooit genoeg

04 Juni 2007 - 10 Juni 2007

Paradijs op 4 uur vliegen

18 Mei 2007 - 22 Mei 2007

Ff duiken in de Rode Zee

28 April 2007 - 30 April 2007

Loch Wauw!! (een weekendje Glasgow)

16 Maart 2007 - 24 Maart 2007

Samen naar Sharm (en mijn eerste duik)

18 Januari 2007 - 20 Januari 2007

Weekendje Madrid met paps

09 December 2006 - 10 December 2006

Nachtje Parijs

16 November 2006 - 03 December 2006

Into the (Thaise) blue

04 Oktober 2006 - 10 Oktober 2006

Veel duiken

15 September 2006 - 17 September 2006

Do as the Romans do

25 Mei 2006 - 04 Juni 2006

Culinair Andalusie

25 Maart 2006 - 02 April 2006

Duik in de wereld van Egypte

30 September 2005 - 15 Oktober 2005

Into the wild: Zuid-Afrika

18 Juni 2005 - 23 Juni 2005

Weekje Zus

07 Mei 2005 - 13 Mei 2005

Culinair Umbrie en Rome

15 Augustus 2004 - 12 September 2004

Een maand naar Canada

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: