Een andere wereld... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Eugenie - WaarBenJij.nu Een andere wereld... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Eugenie - WaarBenJij.nu

Een andere wereld...

Blijf op de hoogte en volg Eugenie

04 December 2017 | Singapore, Singapore

1 mei

Mijn stappenteller was niet echt gelukkig met me de afgelopen 2 weken, tijd om weer eens flink wat stappen te zetten. Vanuit het appartement loop ik langs het water, de Swanriver, naar het centrum. Bij Elizabeth Quay zijn ze druk aan het bouwen. Ik verbaas me over een aalscholver die onderduikt maar eeuwenlang onder lijkt te blijven. Ik dacht even dat ie verzopen was.

Bij Tostah Grillah eet ik een laat ontbijt, een heerlijke tosti met brie, serranoham en courgette. In de stad moet ik op zoek naar een BH, jaja ook het gewone leven gaat door en ook hier zijn grote maten moeilijk te krijgen. Uiteindelijk vind ik iets maar ideaal is het niet. Maar ja wachten tot in Vietnam is denk ik geen goed plan, daar zullen de maten nog wel veel kleiner zijn.

Het centrum van Perth is niet heel groot. Ik loop langs winkels, kijk nog even in een souvenirswinkel. Eigenlijk is het assortiment overal ter wereld hetzelfde, het enige verschil is de naam die erop staat. Dus ook hier mokken, sleutelhangers, onderzetten, hoofddeksels, kleding, knuffels en iets heel specifieks van het gebied, in dit geval de boomerang in allerlei soorten, maten en prijsklassen. Door mijn hoofd schiet de spreuk “On a long journey even a straw weighs heavy” en ik ben ontdaan van enige kooplust.

Lunchtijd... ik neem alvast een voorproefje op Vietnam en haal een Vietnamese baquette bij Le Vietnam, pak de gratis bus naar het appartement en geniet ervan op het balkon. Bijna alle was is inmiddels gedaan, tja moet ook gebeuren en dus strijk ik het ook nog maar even.

Daarna pak ik de bus richting Kings Park, een van de sterattracties van Perth.

Ik moet nog een stukje lopen vanaf de bushalte, die wandeling voert langs de randen van het park. De namiddagzon licht een knalrode bloem uit, op het pad lopen een soort van ibisachtige vogels en in de palmbomen schetteren de parkieten. Het park blijkt immens te zijn met o.a een botanische tuin, een lange laan met hoge eucalyptisbomen en een spectaculair uitzicht over de skyline van Perth en de Swan River.

Ik videobel Ra via Whatsapp en samen wandelen we een stuk door het park. We genieten van al het moois, waaronder het uitzicht, een paar Baobab bomen en andere prachtige planten. Iets verderop loopt een verhoogd voetpad waardoor je het gevoel hebt tussen de boomtoppen te lopen. Fijn om dit te kunnen delen!

Wanneer de zon bijna ondergaat, loopt mama ook digitaal nog een stukje mee door het park. De techniek staat voor niets!

Wat een heerlijke middag in een fantastisch park. En ik heb mijn stappen dubbel en dwars gezet!

In de bus terug rijdt ik langs een buitenopvang voor de homeless. Ik zie dat er maaltijden worden uitgedeeld en tot mijn verbazing zie ik een mobiele wasserette in een busje. Nooit geweten dat die ook bestaan.

Ik val die avond weer heerlijk in slaap en realiseer me de luxe ervan...

2 mei

De tosti was gisteren goed bevallen, dus vandaag ontbijt ik er weer. Ik zit net een paar minuten binnen of het begint te regenen. Eerst zachtjes daarna hard.

Ik wacht tot de ergste regen ophoudt en loop daarna naar de Art Gallery, prima om die te bezoeken met dit weer en gratis!

Er hangt van alles van de 19e eeuw tot heden. Er hangen een aantal interessante werken. Eentje is echt mindblowing, vanuit iedere hoek ziet het schilderij er weer anders uit.

Leuk om ook de Australische kunst te zien! Na 2,5 uur sta ik weer buiten en ga weer naar Le Vietnam waar de Vietnamese baquettes heerlijk zijn.

Tijd om terug te gaan, mijn tas op te halen en richting vliegveld te gaan. Dit keer pak ik de bus, lekker goedkoop.

Ruim op tijd check ik in voor mijn vlucht naar Singapore. Ik ontmoet nog 2 Nederlandse meisjes, zij zijn voor 16 uur in Singapore en gaan dan door naar de Filipijnen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig vrouwen alleen heb ontmoet die ook rondreizen. Zij vonden het ook al stoer van mij.

Eenmaal in Singapore pak ik een Grab taxi naar het hostel. Het is inmiddels al na middernacht

De taxi zet me af en zegt dat is dan 18 Singapore dollar. Oeps....ik dacht dat ik mijn Paypal account had gekoppeld aan mijn Grab app. Dus niet....Ik vraag of ik met mijn credit card kan betalen. Nope! Dan maar pinnen, toevallig komt net de eigenaar van het hostel (ontdek ik later) eraan lopen. Ik vraag waar een geldautomaat is. Die is bij het treinstation, een blok verderop. Pffff hoe ga ik dat doen met al mijn bagage! De oplossing dient zich snel aan, de taxichauffeur zegt “it’s okay, I had a very nice chat with you, this one is on me’. Ik bedank hem vanuit het diepst van mijn hart. En denk “pay it forward”...

3 mei

Het was een korte nacht. Ik durfde niet teveel in mijn tas te rommelen gisteren omdat er al een aantal sliepen op de kamer en dus had ik geen oordoppen. Om 6 uur begon het eerste gerommel en dan ben ik natuurlijk gelijk wakker.

Ik blijf nog heel even in mijn hokje liggen maar besluit te gaan douchen. Nadien vraag ik me af waarom want ik ben nog geen 5 minuten uit de douche of het zweet gutst alweer over mijn lichaam.

Ik pak de metro richting Marina Bay en stap bij Downtown uit. Zo handig dat Google Maps je ook gewoon vertelt welke metro en ingang metrostations moet hebben. Een eenmaal buiten even met mijn ogen knipperen. Dit is zo anders dan Perth, hier hebben ze echt een downtown met enorme skyscrapers! De skyline is indrukwekkend en op zo’n moment voel ik me even nietig.

Aan de andere kant steekt het Marina Bay Sands hotel de lucht in. Wanneer ik de contouren naar boven volg val ik bijna naar achteren. Dit is nog eens imposant!

De mall voor het hotel doet er niet voor onder. Ook hier hebben ze net als in Las Vegas een kanaal in de mall waar je met een bootje doorheen kan varen. Ik loop er doorheen en vervolgens door de lobby van het hotel. Ik weet niet waar ik moet kijken zo groot is alles. Met ruim 2500 kamers is het echter het 36e grootste hotel ter wereld.

Ik loop door naar de Gardens in the Bay en volg de borden Supertree. Wanneer ik aankom bij het panoramabalkon waan ik me even in de film Avater. Grote, futuristische bomen met echte natuurlijke begroeiing staan verspreid van elkaar. Enkele worden met elkaar verbonden door de skywalk.

In de schaduw van de supertree geniet ik van het uitzicht en laat alles even binnenkomen. WoW!

Ik wandel een paar uur door het enorme park. Mama en Ra wandelen allebei een stukje digitaal mee.

Vervolgens ga ik terug naar Chinatown, waar mijn hostel is en maak daar ook nog een rondwandeling langs de tempels en toeristenkraampjes. Het is er mooi versierd met veel honden gemaakt van staal en papier in het kader van het jaar van de hond. En grappig genoeg leken ze enorm op Bor, de hond van Erik!

Het rommelt in de lucht en iets later begint het te regenen. Gelukkig zijn veel trottoirs overdekt. Ik loop terug naar mijn hostel en ga even kort liggen.

De nachtsafari in de Singapore Zoo staat nog op mijn lijstje en het beste kan ik dat vanavond doen want dan is het minder druk. Wordt wel een lange dag, maar ach nog 2 maanden om uit te rusten... ahum.

Ik ga met het OV naar de dierentuin, heb alle tijd en ben zo ruim 1,5 uur onderweg (maar ja reis ‘gratis’ met mijn 48uurs kaart).

Bij de zoo is het een drukte van belang, wat een mensenmassa. Ik koop mijn toegangskaartje voor de entree van 20.15 uur. Het is inmiddels donker wanneer ik de tram instap die een rondrit maakt. Mijn ogen moeten even schakelen. We rijden langs herten, zonberen, leeuwen, hyena’s, en nog veel meer met name nachtdieren. Ze zijn inderdaad allemaal in de weer, soms kan je de dieren bijna aanraken omdat er echt geen hek of gracht en tussenzit en soms lijkt het zo. Zoals bij de hyena’s die allemaal op een rijtje staan en me recht aankijken.

Na de tramrit kan je 4 wandelroutes volgen. Eenmaal aan de wandel heb ik het gevoel dat er niemand loopt. Wat een rust... nou ja rust.

Overal om heen hoor ik junglegeluiden. Kwakkende kikkers, hard tjirpende krekels en in de verte het gebrul van de leeuwen. Heel apart deze ervaring zo in het pikkedonker, alleen in de junglezoo.

Het meest bijzonder is wanneer ik in het donkere struikgewas zit te turen op zoek naar de “clouded leopard” en dan na 10

minuten hij eindelijk te voorschijn komt en zich uitgebreid gaat wassen. Wat een bijzonder beest, de tekening op zijn vacht is bijna magisch.

Tijd om naar het hostel te gaan, lekker lui met de taxi. Kan ook niet anders om 23.09 uur..

Ik duik gelijk mijn bed in...ik kijk nog even naar mijn stappenteller...29.000...pfff... je zou er doodmoe van kunnen worden...daarna val ik als een blok in slaap.

4 mei

Uitgerust stap ik om 8 uur uit mijn bed. Voor het ontbijt kies ik voor Little India. In het Tekka Center bevinden zich naast marktkraampjes ook foodstalls. Ik kies voor degene met de langste rij, een betere review is er niet!

Ik bestel een plain prata en een met ei en ui. Ze smaken heerlijk, maar niets gaat boven de roti uit Kuala Lumpur. Tijdens de rondwandeling door Little India zie ik veel kraampjes met bloemenkettingen. Even later zie ik een tempel waar mensen met die bloemen naar binnen zie lopen. Altijd bijzonder om te zien hoe mensen hun religie tot expressie brengen.

Wanneer je in Singapore bent mag een bezoek aan de mall straat, Orchard Road niet ontbreken. En ook wel ff lekker om de airco in te gaan op het warmste moment van de dag.

Ze zeggen dat het een week kost om alle winkels in alle malls te hebben gezien!

Ik bezoek Paragon en Ion. Het zijn vooral de dure merken die hier vertegenwoordigd zijn. Van Gucci tot Prada, van Louis Vuitton tot Longchamp. In Ion duizelt het me een beetje, soms heb ik werkelijk geen idee waar ik ben.

In Singapore is er een hele wereld onder de grond waar het lekker koel is.

Ik laat het windowshopppen voor wat het is en pak een uurtje rust in het hostel.

Tijd voor cocktails op grote hoogte. Ik had gelezen dat je in de bar Ce La Vi, uitzicht hebt op het beroemde zwembad van Marina Bay Sands. Beter dan het promenade deck waar je 23 dollar entree voor betaald.

Voor Ce La Vi moet je een voucher van 20 dollar kopen die je kan inwisselen voor een drankje. De lift gaat naar de 57e verdieping. Het uitzicht is magnifiek! En het zwembad licht overbevolkt. Ik kies een bankje, nestel me erin en bestel een Hoegaarden Wit, van 11 euro. Met dit million dollar view smaakt hij extra lekker. Iets later komen er 2 meisjes uit Canada bij me zitten. We kletsen wat, zij doen mijn trip in 7 weken! We proosten op mooie reizen en wachten tot de zon ondergaat. De wolken zijn een spelbreker, maar brengen wel bliksemschichten die de hemel verlichten. Ook gaaf!

Om iets voor 8-en neem ik afscheid van Cece en Kathlyn. Beneden start om 20 uur een lichtshow in de haven. Wat van boven op een klein stukje lijkt, blijkt in de praktijk ruim 10 minuten en dus pak ik de laatste 7 minuten van de show nog mee.

Ook in de Gardens of Bay bij de bomen is er een lichtshow. Vandaag met het thema “Star Wars” omdat het “fourth of may” is, wat klink als “force”.

Ik ben er ruim op tijd en heb plek op een brede bank. Iedereen ligt al klaar. De beste manier om deze show tot je nemen.

En dan begint de show... alsof ik een droom instap. Ik probeer alles tegelijk te doen, te filmen, te fotograferen en te genieten. Een beetje too much... dus ik stap in het nu en geniet van deze droomwereld (o.a. gemaakt door Disney dus dan weet je het wel).

Beduusd door de ervaring blijf ik nog even liggen en bel mama. Wil ze dit even laten zien, delen...

Nav een tip van Vincent ga ik richting de Quay’s om het uitzicht vanuit 1Altitude te bewonderen. Helaas is de rooftopbar dicht vanwege het onweer.

Ik loop nog een stukje verder en installeer me naast de rivier met uitzicht op Boatquay met alle restaurants en bars. Het enige wat ik me nog levendig kan herinneren toen ik hier met Jaques was zo’n 15 jaar geleden.

Het waren 2 mooie dagen...

• 05 Mei 2018 - 23:43

Mam:

Nou nou nou, wat. Afwisseling zoveel gezien, maar je zoekt t wel goed uit dat op zich vind ik fantastisch, je maakt er wel heel iets bijzonders van dat reizen. Dank je voor het mooie verhaal.